
2025-05-21 10:47
A Neumann János Egyetem Gazdaságtudományi Karának elsőéves hallgatói elemezték azokat a vállalatokat, akik partneri szerződést kötöttek az Egyetemmel. A projektnek két célja volt: segíteni az egyetemi vezetést az adatalapú döntéshozatalban és tanulmányaikat azonnal alkalmazni a gyakorlatban. A projektet Czeglédi Timea, dékáni hivatalvezető és Trautmann László, egyetemi docens vezette.
Az Egyetem missziója a gyakorlatorientáltság, és ebben az együttműködés a vállalatokkal alapvető fontosságú. A nemzetközi tapasztalatokkal összhangban a Neumann János Egyetem is szerves része, részben mozgatórugója a vállalati ökoszisztémának. A tudásalapú gazdaság korában a felsőoktatás és a vállalatok közösen formálják a jövő szakembereit, és ennek segítségével történik tudásmegosztás is. Az ehhez szükséges közös területi és szervezeti kultúra az, amit a hallgatók elkezdtek keresni.
A kutatás még csak előzetes felmérés, kiindulópont, hiszen a szervezeti kultúra mérése, osztályozása fejlesztése hosszú folyamat, ami túlmegy a hallgatók szakmai kompetenciáin. Elemzésük ugyanakkor hasznos támpont a további kutatásokhoz, és a gazdálkodástudományi szempontok kiegészíthetik a vállalkozói ökoszisztéma fejlesztését. Egyéb kutatások, tapasztalatok is igazolják, hogy a műszaki tudás, a műszaki ötlet megvalósításához üzleti modell is kell. Akár mérnök, akár más szakember sikeres karrierjéhez elengedhetetlen a gazdasági tudás, ami több a pénzügyi tudásnál. A fogyasztók, a munkavállalók, más partnerek gazdasági viselkedésére vonatkozóan is szükséges a megfelelő ismeret. A duális képzésre vonatkozó kutatás folytatásában ezért indokolt lehet az együttműködés más karok oktatóival és hallgatóival.
A kutatás másik üzenete a gyakorlatorientáltság erősítése már az első naptól kezdve. Attól a korábbi egyetemi szemlélettől, amelyik szerint az elméleti alapok nélkül nem lehet semmilyen gyakorlati tevékenységbe fogni, ma már a legjobb egyetemek is szakítottak. Nem csak azért, mert a hallgatók tanulmányaik első percétől gyakorolni szeretnék a szakmájukat a maguk szintjén, hanem azért is, mert az oktatás és a nevelés hatékonyságát jelentős mértékben növeli, ha érzékelik a hallgatók tanulmányaik hasznosíthatóságát. Az átállás természetesen nem könnyű, jelentős erőforrásokat igényel oktatói és hallgatói oldalon, de elkerülhetetlen különösen napjainkban, amikor azok a nemzedékek kerülnek ki az iskolapadból, akik a COVID alatt szenvedtek szocializációs hátrányt. A szakma gyakorlása segíthet az ebből fakadó hátrány leküzdésében, hiszen termelési kultúrát ad már a tanulmányok kezdetétől.
A tanulmányt teljes terjedelmében ide kattintva olvashatják el.
Trautmann László